Tuesday 12 March 2013

Dua Lagi Anggota Keselamatan Terkorban di Lahad Datu


12 Mac 2013: Sebentar tadi sekitar jam 4 petang waktu tempatan dalam satu sidang media Panglima angakatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin mengesahkan bahawa seorang lagi anggota keselamatan dari Angkatan Tentera Malaysia (ATM) terkorban, seorang cedera manakala tiga lagi pengganas turut terkorban dalam pertempuran di Sungai Nyamuk, Kampung Tanjung Batu kira-kira jam 10.45 pagi tadi. Anggota keselamatan berkenaan adalah Prebet Ahmad Hurairah Ismail berusia 24 tahun.

Sementara itu seorang lagi anggota keselamatan, Ahmad Farhan Roslan 21 tahun turut terkorban dalam satu kemalangan jalan raya di Jalan Lahad Datu-Chenderawasih ketika menghantar makanan untuk anggota keselamatan dalam operasi bekenaan.

13 Mac 2013: Jenazah Prebet Ahmad Hurairah Ismail dan Ahmad Farhan Roslan dibawa menaiki pesawat C-130 milik TUDM mendarat sejurus sebelum 8 pagi di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang di sini, hari ini 

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi antara yang hadir dan memasuki pesawat bagi memberi penghormatan terakhir

Untuk rekod, Allahyarham Ahmad Hurairah adalah anggota Angkatan Tentera Malaysia pertama yang terkorban sejak insiden pencerobohan pengganas di Sabah bermula 12 Februari. Sehingga kini, 10 anggota keselamatan gugur dalam insiden pencerobohan bersenjata itu manakala 56 musuh ditembak mati.

Semoga anggota keselamatan yang terkorban ditempatkan dikalangan mereka yang syahid.

No comments:

Post a Comment