Sunday 10 February 2013

Warna merah dalam Tahun Baru Cina


Bila Tahun Baru Cina sahaja, mesti warna merah menyelubungi seluruh persekitaran. Tanglung merah, kertas merah, baju merah, seluar merah, bra merah, seluar dalam merah, stokin merah, kasut merah, topi merah semua nak merah...cat pun merah. Yang palin best 'ang pow' merah...hihii..Tak percaya? Cuba pergi pasaraya, pasti yang bewarna merah ni akan diletakkan dibahagian paling hadapan. Tengoklah iklan-iklan pakaian yang tertentu, pasti temanya adalah merah..merah..merah..red..red.

uuu...merah nya amoi...ada brani pakai?

Apa kaitan warna merah dengan Tahun Baru Cina?

Warna merah sebenarnya mempunyai makna yang tersendiri bagi masyarakat Cina. Warna merah menggambarkan keadaan yang terang dan ceria telah menjadi lambang kegembiraan dan menjanjikan sinar kecerahan dalam kehidupan.

Warna merah itu dipanggil hong dalam bahasa Cina dan bunyinya kedengaran seperti ong atau bertuah. Maka, masyarakat Cina percaya warna ini akan membawa tuah jika dipakai  pada hari pertama Tahun Baru Cina dan majlis perayaan yang lain. Mereka percaya dengan pemakaian warna ini akan dilimpahi tuah sepanjang tahun.

No comments:

Post a Comment