Sunday 20 October 2013

[D.I.Y] Kerja Elektrik Plug 13A

Jam 11 pagi...petik soket cerek elektrik...alamak!!! Tak idup!!! Apesal???
Sekali tengok tu dia....dah hangus!!! Alhamdulillah....tak hangus semua sekali...

Pandangan dari luar...dah berlubang sana-sini...plastik dah cair

Maka petang-petang sesambil layan anak aku tengok 'cannimals'...aku pun melakukan pembedahan terhadap plug 13A. Kat atas meja makan je aku operate...kehkehkeh...Alaaa...bukan susah pun. Berkat ilmu yang diajarkan oleh Abah aku cara menukar plug 13A...dan guru-guru yang lain, masalah kecil je nak tukar plug 13A ni.

Pandangan dalam..hangus pada bahagian fius 13A/sambungan hidup

Paling penting, pastikan penyambungan wayar adalah betul. Kalau tak betul nanti hangus lagi. Aku bagi tips macamana nak ingat kaler 3 wayar ni.

          Kuning/hijau = bumi (earth)
          Coklat = hidup (life)
          Biru = neutral

Yang biasa orang tertukar ialah life dan neutral. Aku biasa ingat huruf BN (biru-neutral)...walaupun bunyinya agak politik...kehkehkeh...Gelak tukang Indonesia aritu bila aku bagi tips ni masa dia tengah confuse nak sambung wayar....Kalau tak suka korang boleh tukar perkataan lain...

Kiri: Setelah dipasang pada plug 13A baru. Kanan: plug yang hangus

Ok...pakar wayar dah uji...Lulus!!!! Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment