Thursday 18 April 2013

Bola di Transmission Lines : Air Craft Warning Light (ACWL)


Sejak dua menjak ni, aku nampak banyk orang cari info berkenaan seperti 'bola di transmission lines' , 'bola di pencawang' dalam list blog aku. Ada juga yang bertanya secara terus dengan aku. Baiklah, aku usahakan untuk mendapatkan maklumat tentang perkara berkenaan.

Aku bertanya pada orang yang kerja dengan TNB sendiri pasal benda ini. Beliau menyatakan bola pada transmission line tu diorang panggil Air Craft Warning Light (ACWL).


Dalam gambar di atas, bola berkenaan adalah dalam bulatan merah sebelah kanan. ACWL ini digunakan untuk memudahkan air craft (kapal terbang/jet) nampak dari jauh adanya talian transmission di laluan berkenaan. Tidak semua tempat TNB pasang benda ini. ACWL ini basanya dipasang berhampiran kawasan lapangan terbang dan laluan yang biasa digunakan oleh penerbangan sahaja.

Walaupun namanya 'light', namun benda ni tiada 'light' pun...sekadar menjadi penunjuk sahaja. Kalau sebelah malam, di puncak menara menara akan mempunyai lampu merah yang menyala (gambar atas bulatan kiri). Lampu ini akan menjadi petunjuk pula pada kapal terbang yang lalu....

Bola di transmission lines : Air Craft Warning Light

Sekian.... harap dapat membantu anda...

No comments:

Post a Comment