Friday 26 October 2012

Hari Raya Korban...History

Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar

Salam Aidul Adha....Selamat Hari Raya Aidul Adha....

Hari ini seluruh umat Islam di Malaysia merayakan Hari Kebesaran...Hari Raya Aidul Adha atau dikenali dengan Hari Raya Korban. Maka bermula hari ini 10 Zulhijjah sehingga 13 Zulhijjah maka banyaklah lembu, kerbau, unta dan kambing yang akan dikorbankan. Masa ini merupakan 'durian runtuh' kepada penternak haiwan-haiwan berkenaan.

Sejarah ibadah ini bersempena korban yang dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim ke atas anaknya Nabi Ismail. Nabi Ibrahim mendapat mimpi diarahkan untuk menyembelih anaknya. Setelah segala persiapan dilaksanakan dan memang 100% akan dilaksanakan...disaat parang berada di leher anaknya, Allah telah menukarkan anaknya Ismail dengan Kibas.

Namun sejarah awal korban bermula pada zaman Nabi Adam lagi. Kisah korban 2 orang anaknya, satu diterima dan satu lagi tak diterima (kisah penuh lihat Surah Al-Maidah ayat 27). Satu lagi pada zaman Nabi Muhammad (Surah Al-Hajj ayat 27 juga)...initipati daripada 2 kisah dalam 2 ayat tadi sebenarnya menyatakan ibadah korban dinilai bukan pada berapa harga lembu..berapa besar..cun atau tak...tapi yang utama adalah "taqwa"...tanpa taqwa ibadah tidak akan diterima....(tapi, syarat-syarat haiwan yang nak dikorbankan tu perlu dipenuhi juga tau..)

Jadi masih ada kesempatan untuk kita memperbetulkan niat kita melakukan korban...Selamat melaksanakan ibadah korban...dan beringat-ingat makan daging dan sup tu...nanti sesak pula di klinik

No comments:

Post a Comment