Wednesday 1 June 2011

Solat itu wajib....Wuduk itu yang pertama...

Solat itu wajib... maka mempelajarinya juga wajib...

Sembahyang itu tiang agama, sembahyang itu anak kunci segala kebaikan (Riwayat Tabrani)
 
Dari Muaz, r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda :”Kepala atau asas agama (yang aku bawa) ini ialah Islam (melafazkan dua kalimah syahadah yang mengesahkan ) dan (dengan itu) sesiapa yang telah Islam: selamatlah dia (dunia dan akhirat); dan (selain itu) tiang agama ialah sembahyang” (Riwayat Tabrani). Dalam hadith lain disebut…Bahawasanya sembahyang lima waktu itu tiang agama. 

Imam Al-Baihaqi meriwayatkan, nabi pernah bersabda yang maksudnya, “Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang meninggalkannya dia meruntuhkan agama..


DariJabir r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda “Anak kunci syurga ialah sembahyang”. Dalam satu hadith qudsi disebut “Siapa sembahyang fardhu dalam waktu yang ditetapkan, maka tugas Akulah memasukkannya ke dalam syurga. Kalau mereka tidak melakukannya, terpulanglah kepadaKu.

Wuduk...kenapa yang pertama? tanpa wuduk, solat tidak sah. Namun, ada juga yang mengangkat wuduk tetapi wuduknya juga tidak sah..cuba kita renungkan tertib kita dalam mengambil wuduk...satu persatu dihalusi..dari mula berniat, membasuh keseluruhan muka, membasuh dua tangan hinga dua siku, menyapu satu juzuk / sedikit daripada kulit kepala atau sebahagian rambut dan membasuh dua kaki hinga dua buku lali..

Antara sebab musabab yang menjadikan wuduk tidak sah adalah:

1. Tidak meratakan air keseluruhan tempat yang sepatutnya
2. Terdapat perkara yang menghalang air sampai ke kulit seperti cat, sisik ikan, gam dan lai-lain
3. Sebab yang paling tidak disedari...dalam kita mengangkat air untuk sampai ke bahagian wuduk contohnya muka..dalam ketika itu terjatuh air wuduk yang telah kita sapukan terdahulu kedalam takungan tangan...maka..air dalam tangan itu tidak sah untuk digunakan untuk berwuduk....

Mari kita fikirkan...kenapa kita dihidupkan didunia ini oleh Allah S.W.T? Apa yang bermain difikiran anda? Jawapan kepada persoalan ini terdapat di dalam Firman Allah S.W.T.:
 

"Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku." - Surah az-Zariyat: ayat 56.

Maka..marilah kita menunaikan solat...sesungguhnya solat adalah ibadat pertama yang akan dihisab diakhirat kelak... Jangan kita alpa dalam urusan kerja seharian...jangan kita abaikan sebab kenapa kita dihidupkan didunia ini

Rakan-rakan pembaca sekalian, rebutlah dunia tetapi rebutlah bersama akhirat...

No comments:

Post a Comment