Tuesday 12 November 2013

Kasih Sayang Seorang Datuk

Satu kejadian pagi tadi..ketika perjalanan dari Asrama Casa Tanjung ke Kolej Antarabangsa IKIP Taman Gelora..Sungguh menyentuh jiwa..

Menghampiri kawasan Sekolah Agama Al-Ihsan Jalan /tanjung Api...Aku memandu kereta di laluan sebelah kiri. Sebuah motosikal Honda C70 tak silap aku dinaiki seorang tua dan seorang budak kecil dilaluan sebelah kanan menghampiri kedai makan. Dari pandangan aku, mereka ni adalah Atuk dan Cucu.. (hubungan sebenar aku tak tau..)

Secara tiba-tiba...Atuk seperti hilang kawalan dan keseimbangan pada motosikalnya. Setelah berusaha, namun akhirnya si Atuk tewas dalam usahanya. Akhirnya motosikal, Atuk dan Cucu nya rebah ke bahu jalan. Aku memberhentikan kereta. Namun belum sempat aku turun menyeberangi jalan, orang ramai dari kedai telah terlebih dahulu membantu mangsa...Alhamdulillah selamat.

Satu perkara menyentap jiwa aku...Naluri seorang ayah tiba-tiba menjadikan mata aku mula berkaca. Pasal apa? Kerana...ketika motosikal itu tumbang ke bahu jalan, perkara pertama yang dilakukan oleh Atuk itu adalah memeluk, dan mencium kepala Cucu nya itu..Beliau menunjukkan betapa kasih dan sayangnya, melindungi Cucu nya biarpun badannya jatuh ke jalan dan ditimpa motosikalnya....

Alhamdulillah...selamat...

No comments:

Post a Comment