Wednesday 28 September 2016

Masjid Al-Muktafi Billah Shah Kuala Terengganu

Perut sudah lapar... badan sudah penat... kerja sudah selesai... mari kita cari makan tengahari. Akupun menuju ke kawasan Pantai Batu Burok untuk mencari jika ada gerai atau kedai yang boleh aku singgahi...

Alhamdulillah... aku ternampak sebuah gerai tepi jalan yang kelihatan agak ramai pelanggannya. Akupun mencari parking yang bersesuaian. Alhamdulillah dapat tempat redup bawah pokok.

Tak banyak cerita ambil nasi, lauk, sayur, air....kira semua RM6.80

Tengah menjamu selera tu terpandang bangunan yang ada disebelah.... Mesjid rupenye!!

Cantik sangat la ni... Zohor pun dah dekat. Maka selesai makan dan bayar akupun melangkah memasuki perkarangan Masjid berkenaan.

Pandangan sisi masjid

Masjid ini bernama Masjid Al-Muktafi Billah Shah Kuala Terengganu. Ataupun juga dikenali sebagai Masjid Ladang. Pasal apa orang panggil Masjid Ladang? Sebab sebenarnya ia terletak di Kampung Ladang.

Sejarah ringkasnya ia mula dibina pada tahun 1981 dan siap pada 1984. Ia dibuka secara rasmi pada September 1984 oleh Almarhun Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah.

Lokasi pertama...cari tandas.... Tandas OK, memuaskan, boleh pakai tapi takdelah sampai tahap boleh baring dalam tu..

Masjid ini memang indah dan agak unik rekaannya. Sebelum memasuki dewan solat utama, ada kaunter khas untuk pengawal yang bertugas. Terdapat mesin derma Bank Islam yang mana pengguna hanya menggunakan kad ATM untuk menderma....canggih!

Tiba-tiba mata terpandang pada satu sudut...."makanan percuma". Owh... ada pihak tertentu yang menyediakan makan secara percuma. Patutlah tadi di tepi masjid tu ramai yang kelihatan sedang makan nasi bungkus.

Makanan percuma!

Memasuki ruang solat utama... Memang besar ruang solat ini. Aku menjangkakan satu saf boleh memuatkan tidak kurang 50 jemaah. Ditepi-tepi masjid ada ruang-ruang yang agak unik. Terdapat juga Maktabah ataupun perpustakaan di dalam masjid ini. 

Mata tiba-tiba tertarik dengan satu paparan di dinding hadapan ruang solat. Ada "countdown" untuk waktu iqamah...Umak ai...canggih canggih canggih.

Nampak tu tengah countdown??

Solat macam biasalah....takdelah dengar bacaan imam sebab solat Zohor kan....

Habis solat...memang hebat cara bersalaman orang kat sini...salam erat dan mata bertentang mata! Ini barulah ada roh nye ketika bersalam !!

Alhamdulillah.... semoga masjid ini terus menjadi pusat penyebaran syiar Islam

No comments:

Post a Comment