Friday, 2 August 2013

D.I.Y: Pasang Wallpaper Sendiri

Hujung minggu....Raya hampir tiba..Maka aku buat aktiviti memasang wallpaper (kertas dinding) kat rumah sendiri. Dah lama orang suruh pasang, tapi tak jugak pasang-pasang..kahkahkah...sekali pasang masa Ramadhan hambek kau!!! kahkahkah..

Ok...inilah kaedah memasang wallpaper sendiri. Apa yang diperlukan ialah wallpaper secukupnya, pisau untuk potong lebihan atau kertas wallpaper, pita ukur, pembaris, scope, tangga, dan yang penting adalah gam! Satu lagi...penglihatan yang tajam tenaga yang hebat...kehkehkeh


Korang ukur la tinggi dinding, kemudian potong wallpaper mengikut ukuran tadi (tapi lebihkan sedikit untuk security step..hehee)..

Pah tu, sapu gam pada keseluruhan bahagian belakang wallpaper. Lipat bahagian atas sampai ke tengah, dan bahagian bawah ke tengah. Pah tu tampal la kat dinding...Adjust mana yang senget..Cunakan scope untuk buang gelembung dan merapikan bahagian sudut atas dan bawah serta bahagian sudut-sudut lain jika ada. Kertas yang lebih tu potong laaa....

Pasal gam tadi...pakar kata cari yang jenis serbuk pastu bancuh sendiri. Tapi aku cari tak jumpa aku pakai jenis cecair dah siap. Sekali punya la berat nak sapu...pehhh!!

Kemudian ulangi step tadi sampai la siap semuanya.

Dinding ni tak la besar sangat, tapi dari jam 8 sampai jam 2 petang aku buat baru siap...puasa pulak tu...pehhh..memang mencabar. Memang kena la upah pasang sekitar RM150/gulung yang orang tu cakap. Aku pasang 3 gulung nih....pehh...RM450 kena bayar kalau aku suh orang pasang nih...

 Satu gulung aku dapat 3 potong

 Sudah siap..

Bahagian sebelah...siap gak

Jenuh menyamakan bunga tu wehhh...belom lagi garisan...gelembung...memang tinggi skill....hihihiiii

Selamat mencuba bagi yang mahu...Semoga berjaya...Semoga berjaya !!!!!

12 comments:

  1. asal nk mintak suami pasangkan.. tapi bile bace status encik dayat... heheheh... nampka gaye kena upah laa..tq for the info
    http://www.duniakecantikankesihatan.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada wallpaper yg pakai gam sedia ada...mcm selotep double sided tu..yg tu mudah sikit nk pasang.
      Ada satu jenis kawan sy kata gam jenis serbuk lepastu bancuh, senang nak sapu...tp sy cari tak jumpa gam tu...hihiii...
      apepun kena ada pembantu lah nak buat...sebab sy tak larat nak naik turun naik turun tangga tu...hihihii

      Delete
  2. Assalam..agak mencabar juga ye nak pasang wallpaper ni...saya da verangan nak pasang...thanks 4 sharing...jmput terjah blog saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang agak mencabar bagi org yg pertama akali nak buat...tapi kalau dah mahir takde masalah... hehee
      trima kaseh sudi singgaha sini

      Delete
  3. Mmg mncabar.. Sape yg berjaya buat mmg superb la. Ni psg sndiri gak, tp main terjah je.. Skli abes geldmbung sana sini.. Bile dh jd cmtu bru terfikir nk google huhu. Rase cm nk mati sbb first time buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sungguh mencabar...dah buat sendiri baru rase mmg la mahal upah pasang ni..part paling tak tahan ialah kena turun naik tangga...huhuuu...

      Delete
  4. Tgh cari cara nk pasang wall papar.. Wall paper dh beli tp mcm susah nk pasang.. Mana nk cari gam tu yer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. gam tu sy beli di kedai hardware je...
      kalau mahir mmg senang nk pasang...macam sy pertama kali pasang mmg rase tersiksa...hihiii

      Delete
  5. Macam mana cara nak ilangkan gelembung tu?

    ReplyDelete
  6. Macam mana cara nak ilangkan gelembung tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. gelembung tu cik/puan kena tolak menggunakan satu alat yang saya pun tak tahu namanya....huhuu...(saya dapat benda tu masa saya beli tinted tingkap dulu)...boleh rujuk pada posting yang ini...
      http://dkdayat.blogspot.my/2014/04/diy-pasang-tinted-sendiri.html

      Delete
  7. Tutorial pasang wallpaper dinding ini sangat lengkap dan bermanfaat. Terima kasih :)

    ReplyDelete