Monday, 30 December 2013

Tarikh Pendaftaran dan Peperiksaan MUET 2014

Adalah dimaklumkan bahawa tarikh-tarikh pendaftaran dan peperiksaan bagi MUET tahun 2014 telah dikeluarkan sepenuhnya oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM).

Untuk mendapatkan maklumat lanjut berkaitan peperiksaan MUET dari MPM, sila layari http://www.mpm.edu.my

Tarikh yang ditetapkan adalah seperti berikut:


Sesi Mac 2014

Tarikh Pendaftaran Dibuka : 26 September 2013
Tarikh Pendaftaran Ditutup : 15 November 2013
Tarikh Ujian Lisan (Speaking) : 18, 19 & 20 Februari 2014 dan 24, 25 & 26 Februari 2014
Tarikh Ujian Bertulis : 8 Mac 2014


Sesi Julai 2014

Tarikh Pendaftaran Dibuka : 16 Januari 2014
Tarikh Pendaftaran Ditutup : 17 Mac 2014
Tarikh Ujian Lisan (Speaking) : 17, 18 & 19 Jun 2014 dan 23, 24 & 25 Jun 2014
Tarikh Ujian Bertulis : 5 Julai 2014


Sesi November 2014

Tarikh Pendaftaran Dibuka : 05 Mei 2014
Tarikh Pendaftaran Ditutup : 25 Julai 2014
Tarikh Ujian Lisan (Speaking) : 14, 15 & 16 Oktober 2014 dan 20, 21 & 22 Oktober 2014
Tarikh Ujian Bertulis : 08 November 2014

**Tertakluk kepada perubahan dikemudian hari...

Jadual MUET 2014



Post dkdayat.blogspot....sambutan di ciklaili.com

Alhamdulillah..

Ilmu mengira bil elektrik nampaknya mendapat sambutan...dan diterima di luar sana... Semoga pembaca mendapat manafaat yang berguna dari entri perkongsian ilmu cara mengira bil elektrik anda.

Alhamdulillah...Bukan hanya sambutan dalam blog sendiri, nampaknya post berkenaan juga mendapat sambutan di blog ciklaili.com. Seorang rakan, guru dan blogger yang saya kagumi. Terima kaseh kepada pemilik blog kerana sudi mengizinkan saya menjadi penulis jemputan pada ruangan penulis jemputan beliau.... Bukan calang-calang blog ciklaili.com ni.....

Terima kaseh daun keladi...ada masa saya kembali lagi...



link berkenaan Cara mengira bil elektrik anda

Friday, 27 December 2013

Ayam Goreng Dengan Minyak Campur Plastik

Aku tertengok satu video yang dikongsikan oleh laman sosial facebook My Islam Media yang menceritakan kisah ayam yang digoreng menggunakan minyak yang dicampur dengan plastik. Video mengisahkan kejadian di negara Inonesia yang mana seorang penjual mengaku memanaskan minyak dan dimasukkan plastik di dalamnya, kemudian digorengkan ayam pula dalam minyak itu.

Kaedah ini dikatakan menjadikan ayam lebih sedap, rangup dan tahan lama

Dikhabarkan bukan sahaja ayam..malah benda lain seperti pisang juga 'bisa' diperlakukan begitu..

Apakah tidak merbahaya mencampurkan plastik dalam minyak? Mengikut logik akal pasti kita kata YA! Menurut pakar perubatan belum ada jawapan lagi...

Berhati-hati membeli makanan yang digoreng....Agak-agak kat Malaysia ada tak orang buat macam ni? Goreng ayam ke..goreng pisang ke..

Video ayam digoreng dengan minyak yang dicampur plastik

Wednesday, 25 December 2013

Dapur dK : Cara Mudah Masak Sup Tulang



Ahaaa...hari cuti mari kita masak-masak. Hari ini kita masak resepi sup tulang yang mudah dan sedap. Dah namanya mudah..pasti ada yang dah siap sedia resepinya. Yaa... ini resepi mudah masak sup tulang yang sedap

Bahan-bahan:

- Tulang lembu, daging lembu (dalam 1kg)
- Bawang merah 5 biji
- Bawang putih 3 biji
- Halia dalam 1 inci
- Bunjut sup tulang 1 (beli kt kedai je)
- Bunga lawang 2
- Kayu manis 1
- Bunga cengkih 2
- Buah pelaga 2
- Daun sup 2 tangkai
- Buah kurma 2 biji
- Minyak masak, garam
** (kalau beli bunjut dah siap kat kedai, dah siap bunjut dan 4 sekawan tu...lagi express)

Cara masak sup tulang:

- Basuh bersih-bersih tulang dan daging. Hiris daging jangan nipis sangat jangan tebal sangat. Kalau tak mau daging pun boleh..tulang saja
- Bawang merah, bawang putih..hiris..Tak mau hiris kisar je la..
- Panaskan air dalam periuk (agak-agak 3 liter)..bila dah menggelegak masukkan tulang.
- Ambil kuali lain, masukkan minyak..tumis bawang yang dihiris/kisar..kemudian tumiskan daging yang dihiris sampai agak-agak kering air daging tu.
- Kemudian masukkan semua tumisan tadi dalam periuk yang berisi rebusan tulang.
- Masukkan bunjut sup dan halia (ketuk)
- Dalam 1/2 jam lepas tu masukkan kurma tadi (antara rahsia untuk bagi lebih manis dan empuk). Kalau ada kentang boleh masukkan juga. Nak gantikan kurma dengan gula batu pun boleh
- Tunggu sehingga masak. Sebelum masak masukkan garam secukup rasa anda..
- Dah siap boleh hidang dan taburkan daun sup.

Sekian...selamat mencuba !!!
Sedap bagitau kawan..tak sedap bagitau sayaaaa

Psss...kalau anda guna periuk tekanan (pressure cooker) masa memasak lebih singkat. 1 jam 15 minit dah boleh makan

Monday, 23 December 2013

INTI Cycle 1 Degree Campaign Extended !!!

INTI Cycle 1 Degree Campaign Extended !!!




Apa ada dalan iklan INTI Cycle 1 Degree Campaign? Semestinya promosi pasal program-program pembelajaran yang ditawarkan di INTI...Antaranya

  • Bachelor of Mass Communication (Hons)
  • Bachelor of Communication & Media Studies (UOW Programme)
  • BA (Hons) in Mass Communications, in collaboration with University of Hertfordshire, UK
  • Diploma in Mass Communication

Kalau nak tahu lebih lanjut pasal program kat INTI ni boleh klik je kat mana-mana iklan INTI kat dalam page ni atau boleh gi kat web INTI

Kalau masuk blog aku pastu nampak iklan INTI Cycle 1 Degree Campaign, jangan lupa kelik..kehkehkeh..

Tuesday, 17 December 2013

Panduan Memilih & Menjaga Penghawa Dingin (Air-Conditioner)

Memang ramai orang nak pasang penghawa dingin (air-conditioner) di premis atau rumah masing-masing. Ada yang nak beli besar-besar..dan ada juga nak yang murah-murah. Nah...Biasanya orang yang guna penghawa dingin ni sememangnya perlu bersedia dengan bajet elektrik yang lebih dari biasa...Di sini dikongsikan antara maklumat yang dapat membantu anda dalam memilih, membeli, menukar baru sesebuah penghawa dingin. Supaya anda alah membeli menang memakai...idak la membazir aje...

1. Semak saiz bilik dan penghawa dingin.
Pastikan saiz penghawa dingin adalah bersesuaian dengan saiz ruang/bilik anda. Bagaimana nak tau? Haaa.... rujuk jadual/gambar seterusnya...

Saiz unit penghawa dingin berbanding saiz bilik/ruang

Saiz penghawa dingin dikira dalam bentuk hp (horse power) ataupun kuasa kuda. 1 hp bersamaan lebih kurang 746 watt

2. Semak 'Energy Efficiency Ration (EER)' 
EER ni dalam Bahasa Melayu ialah 'Nisbah Kecekapan Tenaga'. Biasanya bagi 1hp nilai EER antara 8 hingga 10... Semakin tinggi nilai EER makin cekap la...Keluaran bagi 1hp biasanya bersamaan 9200 BTU/jam

3. Semak Star Rating
Biasa tengok pelekat 'Energy Star Rating' pada alatan elektirk anda? Kadang-kadang ada juga yang tiada.. Bagi yang ada, makin banyak bintang yang ditunjukkan maka penghawa dingin itu adalah lebih cekap...Maksimum ada 6 bintang sahaja. Paling koman pun sekurang-kurangnya 2 bintang.

4. Semak kadar pengaliran udara
Kadar pengaliran udara dikira dalam unit kaki padu per minit @ cfm. 1 hp biasanya mempunyai 200-300 cfm. Makin tinggi kadarnya maka makin cepat sejuk dan lebih baik peredaran udaranya..

Bila dah beli nak kena pasang pulak...apa nasihat bila nak pasang?

Untuk 'split unit', bahagian outdoor diletakkan ditempat yang teduh untuk mengelakkan kesan pemanasan dek matahari, dan perlu mempunyai peredaran udara yang secukupnya

Dinasihkan supaya tidak memasang indoor unit menghadap pintu...nanti senang-senang je udara sejuk keluar

Dah pasang...macamana nak mengoperasikannya?

1. Pastikan indoor unit penghawa dingin tidak dihalang seperti oleh langsir ataupun perabot

2. Pastikan pintu dan tingkap ditutup rapat ketika penghawa dingin beroperasi

3. Jika tingkap kaca bertinted...lebih bagus..lebih senang nak sejuk

4. Penyelenggaraan berjadual boleh memanjangkan hayat penghawa dingin dan beroperasi pada tahap optimum. Rajin-rajin la cuci 'filter'...buang habuk..isi gas bila perlu

5. Sebelum hari panas, pasangkan penghawa dingin anda..jangan tunggu hari betul-betul panas baru nak 'ON"..

6. Hari panas...turunkan langsir...dapat halang haba panas masuk

Sekian...harap pengalaman dan ilmu ini dapar memberi manafaat pada anda....

Some information from ST & CETREE

Thursday, 12 December 2013

Hukum Mandi Bogel & Berwuduk Bogel

"Ustaz..saya ada soalan..apa hukumnya jika kita mandi bogel..dan kita ambil wuduk bogel.."

Itu adalah soalan seorang pemanggil dalam satu rancangan radio IKIM pagi tadi siaran 12 Disember 2013. Jadi apa jawab Ustaz tu...

"Jika kita mandi bogel..ataupun berwuduk tanpa pakaian maka hukumnya adalah MAKRUH. Kalau mandi wajib..sah mandi tu..kalau berwuduk..tetap sah wuduk tu..cuma makruh la hukumnya...Tapi kalau kita mandi bogel tu ada orang lain yang nampak (takdok dinding..open area) maka HARAM la pulak hukumnya..."

Pss...Ustaz zaman sekolah aku dulu cakap.."takdok orang tengok pun kurang-kurang malu la pada kepala paip tu...."

Wednesday, 11 December 2013

Proton Perdana 'Baru'

Yaaa... Terkejut aku bila tengok berita tadi...Ada pulak Proton Perdana edisi terbaru! Dikhabarkan kenderaan ini akan menggantikan kenderaan rasmi kerajaan yang sekarang...Perdana ganti dengan Perdana jugak...

Kalau tengok pada keretanya...nama yang sesuai adalah Perdana Accord...Heheee...Ini adalah gabungan Honda dengan Proton... Katanya Honda jual chasis Accord pada Proton.

Gambar kat bawah ni adalah versi Perdana Menteri punyerrrrr....




Sumber gambar : Facebook / DTR

Tuesday, 10 December 2013

Kuantanku..Sekali Reda Bah..Sekali Bermula Langkah

Semalam aku di Barat Semenanjung...Hari ini menyelusuri Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur aku kembali ke Pantai Timur..Kuantan..Tempat ku mencari rezeki sekarang ini.

Gambar sekadar hiasan - sumber fb Kuantan / Rosnizam Mat

Masuk hari ke-8 dalam musibah banjir kali ini, Alhamdulillah keadaan bertambah positif, banjir sudah surut walaupun belum reda sepenuhnya..

Sebahagian mangsa banjir sudah mula pulang ke rumah masing-masing mengemas.. menilai.. membasuh.. membuang.. apa sahaja yang dapat dilakukan.

Melalui jalan Kuantan-Gambang, di batu 12 dan 13 kerja-kerja membaiki jalan dan menurap semula jalan yang rosak akibat banjir giat dijalankan. Melalui Taman Tas, longgokaan sampah bertambah besar dan semakin melebar. Ada penduduk yang membakar sampah berkenaan bagi mengurangkan kapasitinya.

Longgokan sampah paling banyak di tepi jalan besar aku rasa di kawasan Permatang Badak..dekat-dekat kawasan Bengkel Bas MARA Liner..memang kiri-kanan bahu jalan adalah longgokan sampah sahaja..baju seluar majalah buku barangan elektrik berloggok di sana sini. Kalau masuk ke jalan-jalan sebelah dalam lagi la banayak...

Kerja-kerja pembersihan parit di sekitar perkampungan Sungai Isap giat dijalankan. Masih terdapat beberapa kenderaan diletakkan di bahu jalan.. Mungkin kerana air belum surut, ada yang rosak, ada juga yang pancit.

Menyelusuri jalan Kuantan-Pekan, menyaksikan keladi air yang sebelum ini berada di dalam parit kini berada di celah-celah pembahagi jalan di hadapan KIPSAS. Pagar batu KIPSAS yang baru dibina di tepi padang bola juga runtuh sebahagian besarnya.

Terdapat pencawang elektrik (PE) jenis padat yang pagarnya roboh sedikit dah PE nya tersenget..orang kampung aku cakap 'tabulangkir'..

Kawasan Inderapura juga tak kurang banyak sampahnya...diletakkan di hadapan rumaah masing-masing

Singgah sebentar di Indera Sempurna.. Parit berhampiran Fasa 3A sudah dikorek..dibersihkan.. namun, parit yang kat tepi jalan besar tu tak ada pulak dibersihkan...emm...

Banjir...musibah bagi mangsa..rezeki bagi sesetengah yang lain..

Peniaga-peniaga mendapat pelanggan yang bertambah..namun ada juga yang dikhabarkan cuba mengambil kesempatan..tepung gandum berharga RM2.80 dijual pada harga RM3.80...erkkk..

Bengkel-bengkel kenderaan juga penuh sesak dengan kenderaan yang terkena banjir

Pemilik lori juga tak menang tangan dalam membantu mengangkut sampah-sampah. Ada juga yang mengangkut barang-barang..rasanya nak pindah terus tu..

Pengutip barang-barang terpakai..barang lusuh juga mula mengerumuni tempat-tempat longgokan sampah.. mana tau ada yang boleh mereka tukarkan kepada RM.. atau jadi bernilai..

Terima kaseh pada semua pihak yang datang membantu mangsa banjir di sini... Ada yang datang dari dekat.. Ada yang datang dari jauh... Ada yang aku nampak mereka melupakan pendirian warna bendera politik masing-masing dalam membantu mangsa...Siap jadi geng pulak tu... Yang aku tak nampak jangan tanya aku....Jasa dan pengorbanan kalian.. Semoga Allah membalasnya dengan balasan yang baik...

Cuma....aku ralit sikit bila aku di UTM tadi, orang-orang yang jauh dari musibah ni cerita pasal beberapa perkara... Sebenarnya itu adalah berita palsu... Haishhh.. berjaya juga pihak yang menghebahkan berita tu meyakinkan orang-orang yang jauh dari bencana ini... Baca boleh, nak percaya kena selidik dulu..

Semoga keadaan semakin bertambah baik....

Monday, 9 December 2013

TV Paling Mahal Hari Ini

Sempena 'Sony Time Promotion' yang sedang berlangsung sehingga 31 Disemeber ni, ada satu produk yang mencuri tumpuan. Apa dia? Yaaa.....Sebuah TV yang aku rasa paling mahal harganya setakat ini di Malaysia. 

Sony menawarkan sebuah TV KD-84X9000.... Iaitu sebuah TV bersaiz 84 inci yang berharga RM99,000....iaitu kurang seribu RM100,000. 

KD-84X900084 inch X Series (4K) BRAVIA 3D  Internet LED Backlight TV
(http://av.watch.impress.co.jp)


screen-shoot dari page Sony Malaysia

Hahahhaaaa....apa kelebihan TV ni? Macam-macam ada...siap boleh main game dual player tanpa split screen

Naza Blaze Accident Putus

Umak ai...korang pernah tengok morosikal berkuasa tinggi ataupun jenis-jenis superbike terlibat dalam kemalangan? Mesti ada yang angkat tangan kata pernah...Ya...tapi yang ini lain sikit..Sebab kemalangan pastu putus kat bahagian tanki @ handle tu....dasyat sehhh!!!

Ni sebenarya adalah kemalangan pada 8 disember 2013 di Lebuhraya Karak melibatkan sebuah superbike Naza Blade 650...Alhamdulillah dikhabarkan rider nya OK..cuma motosikalnya yang KO...


Sumber dari Puchong Bikers

Friday, 6 December 2013

3 Kereta Mewah Terbakar di Highway PLUS

Umak ai....laju bebenor nih...Diberitakan 3 kereta mewah jenis Lamborghini terbakar di KM260.1 Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) berdekatan susur masuk Plaza Tol Port Dickson sekitar jam 9.40 pagi tadi.

3 Lamborghini berkenaan dipandu secara berasingan oleh warga Singapura dalam perjalanan ke Kuala Lumpur katanya. Lamborgini berwarna hitam dikatakan telah hilang kawalan..terbabas..dan merempuh pembahagi jalan. Akibat dah laju bebenor..2 lagi Lamborghini gagal mengelak lalu terus je merempuh kereta kawan mereka yang dah terbabas tu. Ketiga-tiga pemandu berjaya menyelamatkan diri sebelum kereta mereka terbakar.

Video 3 kereta mewah terbakar sila klik sini

Berikut adalah gambar-gambar berkenaan kejadian kereta mewah Lamborghini yang terbakar tu...







Yang seterusnya ini gambar-gambar dari laman sosial Puchong Bikers





Sumber cerita/gambor : Sinar Harian/TV3/Daily Traffic Report/Puchong Bikers
iga warga Singapura nyaris maut apabila kereta jenis Lamborghini yang dipandu mereka secara berasingan berlanggar dan terbakar di Lebuhraya Utara Selatan berdekatan Seremban siang tadi.

Kejadian berlaku ketika konvoi dari negara jiran itu menuju utara.

Kejadian berlaku kira-kira jam 9.40 pagi di kilometer 260.1 Lebuh Raya Utara Selatan di susur masuk ke Plaza Tol Port Dickson.

Kejadian dipercayai berlaku apabila salah sebuah dari kereta mewah yang berada di hadapan terbabas lalu melanggar pembahagi jalan.

Dua buah lagi kereta rakannya yang berada di belakang melanggar tidak sempat mengelak dan melanggar kereta yang terbabas itu.

Ketiga-tiga pemandu kereta mewah ini sempat keluar dari kenderaan masing-masing sebelum api marak dan merebak di ketiga-tiga Lamborghini ini.

Dua buah jentera bomba dari Balai Bomba Senawang dan Seremban, bersama 12 anggota mengambil masa 15 bagi memadam kebakaran ketiga-tiga kenderan tersebut.

Kejadian mengakibatkan kesesakan lalu lintas sepanjang 12 kilometer. - See more at: http://www.tv3.com.my/beritatv3/tajuk_utama/Tiga_Kereta_Mewah_Terbakar_Pemandu_Terselamat.html#sthash.0ZhwOk77.dpuf
iga warga Singapura nyaris maut apabila kereta jenis Lamborghini yang dipandu mereka secara berasingan berlanggar dan terbakar di Lebuhraya Utara Selatan berdekatan Seremban siang tadi.

Kejadian berlaku ketika konvoi dari negara jiran itu menuju utara.

Kejadian berlaku kira-kira jam 9.40 pagi di kilometer 260.1 Lebuh Raya Utara Selatan di susur masuk ke Plaza Tol Port Dickson.

Kejadian dipercayai berlaku apabila salah sebuah dari kereta mewah yang berada di hadapan terbabas lalu melanggar pembahagi jalan.

Dua buah lagi kereta rakannya yang berada di belakang melanggar tidak sempat mengelak dan melanggar kereta yang terbabas itu.

Ketiga-tiga pemandu kereta mewah ini sempat keluar dari kenderaan masing-masing sebelum api marak dan merebak di ketiga-tiga Lamborghini ini.

Dua buah jentera bomba dari Balai Bomba Senawang dan Seremban, bersama 12 anggota mengambil masa 15 bagi memadam kebakaran ketiga-tiga kenderan tersebut.

Kejadian mengakibatkan kesesakan lalu lintas sepanjang 12 kilometer. - See more at: http://www.tv3.com.my/beritatv3/tajuk_utama/Tiga_Kereta_Mewah_Terbakar_Pemandu_Terselamat.html#sthash.0ZhwOk77.dpuf
Tiga warga Singapura nyaris maut apabila kereta jenis Lamborghini yang dipandu mereka secara berasingan berlanggar dan terbakar di Lebuhraya Utara Selatan berdekatan Seremban siang tadi.

Kejadian berlaku ketika konvoi dari negara jiran itu menuju utara.

Kejadian berlaku kira-kira jam 9.40 pagi di kilometer 260.1 Lebuh Raya Utara Selatan di susur masuk ke Plaza Tol Port Dickson.

Kejadian dipercayai berlaku apabila salah sebuah dari kereta mewah yang berada di hadapan terbabas lalu melanggar pembahagi jalan.

Dua buah lagi kereta rakannya yang berada di belakang melanggar tidak sempat mengelak dan melanggar kereta yang terbabas itu.

Ketiga-tiga pemandu kereta mewah ini sempat keluar dari kenderaan masing-masing sebelum api marak dan merebak di ketiga-tiga Lamborghini ini.

Dua buah jentera bomba dari Balai Bomba Senawang dan Seremban, bersama 12 anggota mengambil masa 15 bagi memadam kebakaran ketiga-tiga kenderan tersebut.

Kejadian mengakibatkan kesesakan lalu lintas sepanjang 12 kilometer. - See more at: http://www.tv3.com.my/beritatv3/tajuk_utama/Tiga_Kereta_Mewah_Terbakar_Pemandu_Terselamat.html#sthash.0ZhwOk77.dpufTiga warga Singapura nyaris maut apabila kereta jenis Lamborghini yang dipandu mereka secara berasingan berlanggar dan terbakar di Lebuhraya Utara Selatan berdekatan Seremban siang tadi.

Kejadian berlaku ketika konvoi dari negara jiran itu menuju utara.

Kejadian berlaku kira-kira jam 9.40 pagi di kilometer 260.1 Lebuh Raya Utara Selatan di susur masuk ke Plaza Tol Port Dickson.

Kejadian dipercayai berlaku apabila salah sebuah dari kereta mewah yang berada di hadapan terbabas lalu melanggar pembahagi jalan.

Dua buah lagi kereta rakannya yang berada di belakang melanggar tidak sempat mengelak dan melanggar kereta yang terbabas itu.

Ketiga-tiga pemandu kereta mewah ini sempat keluar dari kenderaan masing-masing sebelum api marak dan merebak di ketiga-tiga Lamborghini ini.

Dua buah jentera bomba dari Balai Bomba Senawang dan Seremban, bersama 12 anggota mengambil masa 15 bagi memadam kebakaran ketiga-tiga kenderan tersebut.

Kejadian mengakibatkan kesesakan lalu lintas sepanjang 12 kilometer. - See more at: http://www.tv3.com.my/beritatv3/tajuk_utama/Tiga_Kereta_Mewah_Terbakar_Pemandu_Terselamat.html#sthash.0ZhwOk77.dpuf
Tiga warga Singapura nyaris maut apabila kereta jenis Lamborghini yang dipandu mereka secara berasingan berlanggar dan terbakar di Lebuhraya Utara Selatan berdekatan Seremban siang tadi.

Kejadian berlaku ketika konvoi dari negara jiran itu menuju utara.

Kejadian berlaku kira-kira jam 9.40 pagi di kilometer 260.1 Lebuh Raya Utara Selatan di susur masuk ke Plaza Tol Port Dickson.

Kejadian dipercayai berlaku apabila salah sebuah dari kereta mewah yang berada di hadapan terbabas lalu melanggar pembahagi jalan.

Dua buah lagi kereta rakannya yang berada di belakang melanggar tidak sempat mengelak dan melanggar kereta yang terbabas itu.

Ketiga-tiga pemandu kereta mewah ini sempat keluar dari kenderaan masing-masing sebelum api marak dan merebak di ketiga-tiga Lamborghini ini.

Dua buah jentera bomba dari Balai Bomba Senawang dan Seremban, bersama 12 anggota mengambil masa 15 bagi memadam kebakaran ketiga-tiga kenderan tersebut.

Kejadian mengakibatkan kesesakan lalu lintas sepanjang 12 kilometer. - See more at: http://www.tv3.com.my/beritatv3/tajuk_utama/Tiga_Kereta_Mewah_Terbakar_Pemandu_Terselamat.html#sthash.0ZhwOk77.dpuf

Thursday, 5 December 2013

Disember 2013 : Banjir Terburuk Dalam Sejarah Kuantan

Bermula Sabtu 30 November hujan dah mula turun sekejap-sekejap..Ahad 1 Disember bersambung lebih kerap..

Isnin 2 Disember dah mula ada yang melimpah..Sungai Lembing kawasan pertama menunjukkan amaran apabila air melepasi paras bahaya. Lewat petang beberapa kawasan sudah mulai dinaiki air..Malam yang sama juga fenomena air pasang berlaku.

Selasa 3 Disember keadaan semakin teruk. Hujan juga semakin berderu turun seperti tiada tanda akan berhenti. Laluan sudah mula banyak tidak dapat dilalui. Jalan By-pass Kuantan Kemaman banjir di Persimpangan Wisma Belia..Susur turun ke Polisas juga banjir. Jalan Kuantan-Gambang air naik disekitar Tanah Putih, Sungai Isap dan Permatang Badak. Jalan Kuantan-Pekan banjir di pangkalnya di hadapan KIPSAS, kawasan Inderapura dan Indera Sempurna.

Rabu 4 Disember banjir yang melanda Kuantan bertambah buruk apabila kawasan yang tak disangka-sangka pun turut tenggelam. Kawasan Permatang Badak tenggelam sehinggakan jalan raya turut ditenggelami air. TNB juga terpaksa 'shutdown transformer' di PMU Utara kat Indera Mahkota. Bekalaan elektrik pulih semula sekitar jam 12 tengahari.

Menjelang malam (sekarang) dilaporkan bahawa kawasan bandar semakin pulih...Menurut orang yang dah lama dok kat Kuantan ni..katanya kali ini lebih buruk dari kejadian banjir tahun 2002...

Inilah antara shot-shot dari orang ramai yang boleh disaksikan...(Sumber pelbagai..fb Kuantan dll)

 View di Kobalt (Barrage Kobalt)..tiada isu melepaskan air dari tempat ini..Ada berita palsu menyatakan air akan dilepaskan..sedangkan barrage ini pun dah tenggelam sama..

Kampung Tiram...dah sampai atap

Perkampungan Sungai Isap. Mesjid yang nampak terselamat tu adalah mesjid baru Sg. Isap..memang masjid tu terletak dikawasan yang tinggi....jadi jangan buat spekulasi ye...

Zoom in..Sama seperti masjid di atas...Kelihatan helikopter EC725 milik TUDM berlegar di atas Masjid Sungai Isap

Petronas dekat persimpangan By-pass - Permatang Badak...pun tenggelam...

Sungai Isap Damai...ada nampak itu antenna? Myvi rasanya tu..

Penduduk Sg. Isap dah panjat tangki air..sejuk dah kaki berendam

Persimpangan Permatang Badak - Jln Kuantan-Gambang

Taman Pandan Damai kat By-pass...sebelah kraftangan

Tanah Putih..Batu ..See?? Inilah laluan aku gi balik keje..

Tanah Putih jugak

Tunas Manja...Batu 3.5..Bertambah buruk..Jalan kedua-dua arah dah tenggelam...Putus terus laluan Kuantan-Gambang

Jalan Kuantan-Pekan...depan KIPSAS..dah ada kenderaan yang tersadai..

Tuesday, 3 December 2013

Tarif Baru Elektrik TNB 1 Januari 2014

Tarif baru elektrik TNB (domestik) bermula 1 Januari 2014

Minggu lepas dah keluar jangkaan bahawa tarif elektrik akan naik sebanyak 2 digit. 2 digit tu adakah 2 sen? atau macamana? Rupa-rupanya semalam ada dah menteri umumkan tarif elektrik naik 15%...Ooooo rupanya 2 digit tu 15 laaa...

Lepas satu..satu..satu..naik dalam masa terdekat..lepas minyak..gula..lepas tu apa pulak...pasti orang naik minyak

Mengikut pemerhatian aku pada tarif baru ni, 2 blok pertama tarif iaitu blok 200kWh pertama dan blok 201-300kWh tidak mengalami kenaikan. Tapi 3 blok seterusnya (301-600kWh) dirangkumkan jadi satu kadar iaitu 51.60sen/kWh.

54.60sen/kWh dikenakan bagi penggunaan 601-900kWh berbanding 42.6-45.3sen/kWh

Itu baru pengguna domestik. Bagi pengguna komersial/industri macamana? Memang sungguh memberi kesan....

Apa kena buat dalam masa terdekat? Nampaknya kena kurangkan penggunaan je la...tu je la yang bleh buat dalam masa terdekat

Monday, 2 December 2013

Kemalangan di susur naik ke Bukit Tinggi Resort / Lebuhraya Karak

Perjalanan petang tadi dari UTM memang diwarnai dengan hujan sahaja....melalui lebuhraya Karak..sampai di susur naik ke Bukit Tinggi Resot tiba-tiba ada Polis berkawal...ada kereta bomba...dan ada sedikit kesesakan kat jalan sebelaah atas...dan orang ramai melihat-lihat ke bawah...apa bendenya? Aku fikir ada kereta jatuh gaung.

Jawapannya ialah menurut sumber Daily Traffic Report melalui gengnya - Syam, ada satu kejadian bunuh dan bakar yang melibatkan seorang pemandu 'car carrier' berbangsa India. Car carrier tu lori pembawa kereta tu.... Katanya mangsa telah dibunuh...dan dibakar pastu kena campak kat sebelah bawah sana...

Ini gambar-gambar dari geng DTR tadi







zzz....semoga kita dihindarkan dari perkara sebegini

Gambar Kuantan Banjir Lagi 2 Disember 2013

Bermula Sabtu lalu Kuantan telah di landa hujan sekejap-sekejap kadang kala lebat. Namun bermula semalam (Ahad) kapasiti hujan yang membasahi kawasan Kuantan makin meningkat. Hari ini hujan semakin lebat dan mengakibatkan buat kesekian tahunnya Kuantan dilanda banjir !!!

Menghadapi ujian Allah dengan hujan yang diturunkan memang sungguh menguji kesabaran. Mana tidaknya, otak mula berfikir laluan mana yang akan ditempuhi untuk pulang kerja dan pergi kerja esok hari? Lalu sana banjir...tenggelam...sini pun sama...

Bersama-samalah kita berdoa agar keadaan ini semakin bertambah baik...Semoga semuanya selamat...

Disajikan antara gambar-gambar banjir yang melanda Kuantan yang diperolehi dari laman sosial facebook i love Pahang, Kuantan dan beberapa rodong lain. Bukan gambar aku yang punya aaa....


 Depan Mega Mall

Simpang By-pass / Shahputra

 Parking depan Shahputra (Azura Rahman)

Indera Mahkota 8

Jalan Bukit Sekilau - Jalan Haji Ahmad

Jalan Kempadang - Sungai Soi (Joran Tow Sarek)

Kampung Jawa (Ana Hamzah) 

 Kampung Jawa lagi

 Kampung Selamat Tanjung Api (dekat opis koi ni..)

 Pasir Kemudi

 Perumahan Seberang Balok (Faraliza Widayu)

 Semambu

 Sungai Isap

 Kenal ni? Stadium Darul Makmur

 Tanah Putih, Sebelum Giant (Raisyaha Razali)

Tanah Putih sebentar tadi....Guanne koi nak g keje esok...ni la laluan koi gi keje