Friday, 25 April 2014

DIY Pasang Tinted Sendiri

Bertemu lagi kita dalam segmen kerastangan... D.I.Y - Do It Yourself - Ko buat la sendiri ... hehehe

Kali ini projek adalah memasang tinted sendiri. Tinted pada tingkap rumah a.k.a tingkap dapur. Boleh juga gunakan kaedah ini untuk pasang tinted pada cermin lain seperti cermin kereta dan lain-lain.



Sediakan bahan-bahan seperti kertas/plastik tinted yang korang nak pasang. Serta keperluan lain seperti pembaris, pita ukur, pisau atau gunting dan perata (plastik empat segi putih tu)


Aku tanggalkan tingkap (jenis sliding) ni supaya senang nak buat kerja. Bersihkan permukaan tingkap yang nak dilekat tinted tu. Gunakan la sabun ke... Yang ini aku gunakan pembersih cermin.. Bersihkan elok-elok dan sebersih yang mungkin


Ukur tinted dengan kawasan yang nak ditampal. Lebihkan sedikit dari kawasan asal misalnya 1/2 @ 1 inci dari setiap ukuran/hujung. Sebabnya aku ni beginner je bukannya pakar... nanti bila tampal mesti herot-herot. Jadi lebihan 1/2@1 inci tu akan jadi penyelamat la...heheee

Acu elok-elok sebelum tampal. Bila dah tampal rapikan gelembong-gelembong udara dan tepi-tepi tu dengan perata (benda putih 4 segi tu).


Taraaa.... dah siap se-daun tingkap. Ni tampal sebahagian aje. Cermin ni dah memang asal ada tinted gelap. Tapi ni tambah tinted frosted. Sebab kalau malam hari bukak lampu nanti orang kat luar boleh nampak orang masak kat dapor wooo...


Ok... dah siap semuanya... ada 3 daun sliding. Tingkap dapur je ni... Separuh kat atas tu tutup pakai langsir jenis roller...kalau langsir sampai bawah nanti kotor pulak

Amacam? Senang? Susah? Selamat mencuba

8 comments:

  1. Tumpang tanya....frosted tinted ni bli kat mana? Jenguk blog saya juga ye

    Emel sy : mastershahirmarsha@gmail.com

    Tq sgt

    ReplyDelete
  2. Maaf lewat menjawab...

    Frosted tinted ni dah lama dibeli melalui online (kt area lembah klang yg jual ni)...tapi dah lupa nama supplier/penjual tu. Boleh cuba cari dalam mudah

    ReplyDelete
  3. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  4. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  5. Kami specialist utk 2ply @ 2 layer/mill tinted & 3ply @ 3layer/mill. Ada byk pilihan warna :

    👉
    Blue Silver
    👉
    Bronze Silver
    👉
    Gold Silver
    👉
    Silver Black
    👉
    Green Silver
    👉
    5%-95% Black
    👉
    Silver Green
    👉
    Silver Gold
    👉
    Silver Blue
    👉
    Silver Bronze
    👉
    Made In USA

    Spesifikasi:-
    ➳ 5-15 Years Warranty
    ➳ 85% Heat Rejection
    ➳ 99% UV Protection
    ➳ Up to 85% Infrared Rejected

    Kelebihan selepas pemasangan :
    👍
    Jimat elektrik sekiranya menggunakan aircond
    👍
    Dapat menyekat 80-85% haba panas dr msk trs ke dlm rumah
    👍
    Privacy
    👍
    Menebat & Menguatkan kaca (X mudah pecah jika diketuk dgn kuat)
    👍
    Mengurangkan silau

    FREE QUOTATION!

    Hubungi:
    018 262 7765 (Whatsapp/Call/Sms)

    * Kami juga membuat pemasangan ke seluruh
    ‪#‎Ipoh‬ / ‪#‎KualaLumpur‬ / ‪#‎Selangor‬ / ‪#‎Perak‬ / ‪#‎Penang‬ / ‪#‎Kedah‬ / ‪#‎Pahang‬ / ‪#‎Melaka‬ / ‪#‎NegeriSembilan‬

    < Pakar pemasangan tinted berKUALITI TINGGI pada harga yang MINIMUM
    💰
    💰
    💰
    >

    ReplyDelete
  6. Nak tanye..camne buka tingkap sliding tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan/Puan/Cik - Rujuk jawapan di bawah ;-)

      Delete
  7. Tuan/Puan/Cik

    Lihat pada bahagian tepi bawah, ada lubang kecil..ambil screwdriver (biasanya mata bunga)..melalui lubang tadi, putar skrew di dalam tu sehingga roda tingkap tu ternaik/tingkap tu terturun. Kemudian anda boleh angkat ke atas tingkap tu dan serongkan untuk mengeluarkannya...

    Harap membantu anda

    ReplyDelete