Wednesday 19 October 2016

Membaiki mesin basuh rosak

Cerita lama...just baru kongsi di sini....

Dalam era moden ini, antara perkara yang membawa masalah besar adalah apabila mesin basuh rosak. Apatah lagi jika saiz ahli keluarga adalah besar. Perkara ini berlaku baru-baru ini di rumah ku. Isteri memberitahu bahawasanya mesin basuh tidak hidup langsung. Maka aku pun menggunakan kepakaran serta ilmu yang ada untuk mengenalpasti apakah masalahnya. 

Sob..sob...tiada denyutan nadi langsung

Setelah dicongak darab bahagi tolak campur, serta bantuan dari sahabatku pomen yang otai Mr Fairul Azizi....maka kesakitannya telah dikenalpasti. Soheh bahawasanya sakit mesin basuh Samsung Fully Automatic 7.0kg WA91U3 yang tidak boleh hidup langsung ini adalah PCB nya rosak.

Maka pergilah mencari spare-part yang berkenaan di kedai yang berkenaan....

Sesambil itu, baju yang telah dihimpun dibawa berkelah di kedai dobi layan diri...kihkihkih...

Kemain seronok tentera-tentera aku...

Ok, spare-part yang ditempah khas sudah sampai...yelah, kalau kat KL mudah sikit nak cari spare-part macamni. This is Kuantan....up to 300km to KL...kehkehkeh.

Spare-part dah ada....pasang...godek-godek..YES !!!!! Hidup !!! Alhamdulllah !!!

Tu diaaaa....dah ada lampu

Actually selain dari PCB board nye, aku juga telah menggantikan water inlet valve, kepala paip dan salur paip nya sekali... Untuk masukan yang lebih lancar berbanding yang lama...macam iklan pulak.

Mesin ini sebenarnya dah berumur lebih sembilan tahun....see.....

Selepas kisah ini menular dari tingkap ke tingkap...banyak jugalah soalan-soalan yang aku hadap, dan masalah-masalah mesin basuh yang selesaikan....ade kederat aku bikin lah...hehee

Oklah...adios amigos brabus....

1 comment:

  1. Boleh tau berapa harga pcb board tu?dan biasanya berapa upah untuk pomen beli dan repair?

    ReplyDelete