Saturday 5 May 2012

Real Madrid's 32 La Liga titles


Rise up your hand Real Madrid Fans !!!! Real Madrid's 32 La Liga titles

Yeehaaa !!!! Semalam Real Madrid dah menengelamkan Athletic Bilbao 3-0 sekaligus mengesahkan mahkota kejuaraan La Liga buat kali ke-32 kemas dalam dakapan. Berbaki dua lagi perlawanan dengan kelebihan 7 mata ke atas pencabar terdekat, Barcelona tidak mampu lagi mengatasi jumlah mata RM. Tambahan dua minggu lepas Barca telah mengangkat bendera putih kepada RM dalam perebutan mahkota kejuaraan.

Kejayaan ini sedikit sebanyak dapat mengubat kekecewaan pasukan RM dan penyokong amnya setelah kegagalan dalam saingan Champion League tempohari. Setelah empat tahun barulah RM dapat merangkul kembali piala kejuaraan La-Liga. Mengimbas perlawanan semalam, ayam tambatan Ronaldo sekali lagi gagal memastikan bola menerjah jaring apabila tendangan penaltinya lemah dan mudah di selamatkan penjaga gol lawan..namun Ronaldo berjaya juga menebus kesilapannya dengan memberikan gol yang ke tiga...

Satu fakta menarik..Jose Mourinho yang mencecah usia 49 tahun menempa sejarah apabila berjaya membawa 4 pasukan berbeza menjadi juara bagi 4 liga tempatan yang berbeza. Satu pencapaian yang memberangsangkan. Tamat perlawanan semalam beliau menuding 7 jari ke langit menandakan kejuaraan liga yang ke tujuh buat beliau sebagai seorang jurulatih. 2 kejuaraan bersama Porto di Portugal, 2 kejuaraan bersama Chelsea di England, 2 kejuaraan bersama Inter Milan di Itali dan terkini kejuaraan bersama Real Madrid di Sepanyol....adakah bersama RM akan menajadi 2 juga???






                                          (Picture source: http://www.realmadrid.com)

No comments:

Post a Comment