Sunday 1 February 2015

Beruang Matahari Muncul di Sibu?

Beruang Panda biasa didengar. Tetapi pernahkan anda mendengar Beruang Matahari?

Sekumpulan pekerja ladang kelapa sawit warganegara Indonesia di Jalan Binta­ngor-Sibu gempar apabila diserang seekor haiwan yang kelihatan aneh dan berkuku panjang serta tajam semalam.

Dalam kejadian pukul 10 pagi itu, binatang tersebut tiba-tiba datang meluru ke arah mereka yang ketika itu sedang sibuk bekerja di ladang. Apabila haiwan itu mahu menerkam mereka, seorang dari pekerja di situ telah memukul haiwan berkenaan hingga pengsan dan menghalaunya ke hutan berdekatan selepas ia sedar.

Beruang Matahari yang dikatakan menyerang pekerja ladang (kiri). 
Gambar beruang matahari yang normal (kanan)
(Gambar dari Utusan & adneehjahmad.blogspot)

Sarawak Forestry Corporation (SFC) percaya haiwan aneh yang menyerang pekerja ladang kelapa sawit di Jalan Bintangor-Sibu semalam adalah beruang matahari berdasarkan pemerhatian kepada gambar dan video yang diambil pekerja bekenaan.

Haiwan itu mempunyai ciri-ciri yang menyamai beruang matahari yang merupakan spesies yang amat jarang ditemukan. Antara cirinya ialah muncung hidung berwarna hitam dan kuku yang panjang.

Beruang matahari adalah spesies yang paling kecil dalam kalangan lapan jenis beruang di dunia dan dilindungi Akta Perlindungan Hidupan Liar 1998 di Sarawak,

No comments:

Post a Comment